آخرين ارسال هاي سايت
عضويت
نام :
نام کاربري :
رمز عبور :
تکرار رمز :
ايميل :

مدير سايت
دسته بندي
  • عمومی
    1. عمومی
  • سیاسی
    1. سیاسی
  • اقتصادی
    1. اقتصادی
  • اجتماعی
    1. اجتماعی
  • فرهنگی
    1. فرهنگی
  • علمی
    1. علمی
  • ورزشی
    1. ورزشی
  • بین الملل
    1. بین الملل
  • استانها
    1. استانها
  • پژوهش
    1. پژوهش
  • حوادث
    1. حوادث
  • عکس
    1. عکس
  • فیلم
    1. فیلم
  • علمی - آموزشی
    1. علمی - آموزشی
  • خبر شهر جنت مکان
    1. خبر شهر جنت مکان
      شهدای جنت مکان
  • آرشیو
    1. آرشیو
  • خواندنی ها
    1. خواندنی ها
  • کاریکاتور
    1. کاریکاتور
    لينکستان
    نظر سنجي
    نظرتان درباره سایت ؟





    نتايج
    مطالب پر بازديد
    مطلب و پیام تبریک آقاسید حسین صدرالموسوی به مناسبت میلاد امام رضا (ع)
    لحـــظه شفا گرفتن مـــعلولی در حرم مطهر امام رضا(ع) + فیلم
    عکسهای سری دوم: از برگزاری مراسم غبار روبی و عطرآفشانی مرقد سیدعلا ء الدین صدرالموسوی(ره)
    عکسهای سری چهارم : از برگزاری مراسم غبار روبی و عطرآفشانی مرقد سیدعلا ء الدین صدرالموسوی(ره)
    طــــلسم عدم توفیــــق در مهار گرد و غبار و ریزگردهای کشور چیست؟
    دیدار احساسی یک آتش نشان با دخترش بعد از ماموریت پلاسکو (عکس)
    پیام تبریک آقا سید حسین صدرالموسوی به آقای سید بهروز حسینی نماینده کانون وکلای استان در شوشتر و گتوند
    مردم و نقش آنان در نظام اسلامی از دیدگاه مقام معظم رهبری
    توصـــــیه های کوتاه اخـــــلاقی آیت الله بهـــــجت (ره)...
    وصیت نامه سردار رشید اسلام : شهید صابر مـطـرودی....
    چه کسی انتخاب مجدد دکتر روحانی را دشوار کرد؟
    پیـــــام زندگی امام رضا علیه السلام برای ما چیست؟...
    بسته آخـــــرین تحـــــولات ســـــوریه ...
    آسیب های اجتماعی و امنیتی قاچاق...
    جایــــگاه ایران در اقتصاد بین الملل کجاست؟
    کـــــیانوش رستــــــمی قهرمان المپیک شد....
    آمار سايت
    کل نظرات : 0
    کل مطالب : 257
    امیرالمومنین(ع) و قوام بخشی به وحدت امت
    ارسال توسط امیر حسینی در تاريخ پنجشنبه 25 آذر 1395 با 0 نظر
    به مناسبت هفته وحدت ؛

    امیرالمومنین(ع) و قوام بخشی به وحدت امت

    شخصیت و مقام علمی امیرالمومنین علی(ع) شخصیتی محبوب بین تمام مذاهب اسلامی بوده و آن حضرت از طرف همه مذاهب مورد قبول و پسند قرار گرفته و حتی بسیاری از فرق مثل اباضیه که منسوب به خوارج هستند، شخصیت ایشان را بالاتر از همگان می‌پنداشتند.

    یکی از ارکان مهم که مورد تاکید دین مبین اسلام قرار گرفته،موضوع وحدت در بین امت اسلامی است که خداوند آن را عامل بقاء و پیروزی و دوری از آن را منجر به خواری و ذلت بیان می کند؛«و لا تکونوا کالذین تفرقوا و اختلفوا من بعد ما جائهم البینات و اولئک لهم عذاب عظیم » و بسان آنانکه پراکنده شدند و پس از آمدن دلیل های روشن الهی، اختلاف کردند، نباشید «زیرا» برای آنان عذابی بزرگ خواهد بود.(آل عمران / 105). نگاهی به آیات و روایات و سیره پیامبر اسلام(ص) و ائمه معصومین نشان می دهد که دلایل بی شماری برای وحدت اسلامی طرح شده که برخی از مهم ترین آنها عبارتند از؛

    الف.مدد الهی در سایه وحدت

    بر اساس آیات و روایات وقتی مسلمانان دارای اتحاد باشند از امدادهای غیبی الهی نیز برخودار خواهند شد. در این باره پیامبر اسلام(ص) می فرمایند؛«ید الله علی الجماعة...»دست خدا بر سر جماعت است(نهج الفصاحه، ح3211). طرف مقابل این موضوع نیز مطرح است که اختلاف، عذاب الهی را در پی خواهد داشت. در این باره پیامبر(ص) فرمودند؛ «ألجماعة رحمة و الفرقه عذاب»جماعت «وحدت» ، مایه رحمت و تفرقه موجب عذاب است(نهج الفصاحه، ح 1323)

    ب.اختلاف، آفت اندیشه

    در سایه وحدت رویه بین مسلمین در قلمرو اسلامی، استعدادها شکوفا می شود و زمینه برای رشد فکری و معنوی مردم نیز فراهم می گردد و در مقابل فقدان وحدت، موجب زوال نیروها و از بین بردن توان فکری و اندیشه می گردد به گونه ای که امام علی(ع) در این باره تاکید می کنند که؛«ألخلاف یهدم الرأی» اختلاف، بنیاد «اندیشه درست» را درهم می ریزد(نهج البلاغه، حکمت 21).

    محور وحدت رویه در دیگر مقولات جامعه اسلامی از جمله فعالیت های اقتصادی، سیاسی،اجتماعی و فرهنگی نیز مورد تاکید قرار می گیرد. به عبارت دیگر وقتی قوام جامعه اسلامی در وحدت بیان می گردد نشان می دهد که همه ارکان جامعه تحت تاثیر موضوع وحدت قرار می گیرد.

    عناصر وحدت در امت اسلامی

    حال سوال مهم دیگری که مطرح می گردد این است که چه عناصری می تواند عامل وحدت در بین امت اسلامی گردد. به عبارتی وقتی امت اسلامی در شرایط به مانند امروز که جوامع اسلامی در آتش جنگ، اختلاف و نفاق و تحت سلطه بیگانگان قرار می گیرند به چه ریسمانی باید چنگ بزنند. امام علی(ع) می فرمایند؛«... و إلههم واحد و نبیهم واحد و کتابهم واحد أفأمرهم الله سبحانه بالإختلاف فأطاعوه أم نهاهم عنه فعصوه؟»خدا یکی، پیامبر یکی، و کتاب یکی است. آیا آنها را خداوند به اختلاف و دو دستگی فرمان داده و او را اطاعت می کنند؟ یا آنها را از اختلاف نهی کرده و فرمانش را سرپیچی می کنند؟(نهج البلاغه، خطبه 18). جالب است که بدانیم که خود پیامبر عظیم الشان اسلام در کنار عوامل فوق، وجود مبارک اهل بیت(ع) را محور وحدت در جامعه اسلامی می داند و می فرماید؛«... فأنتم «اهل البیت» أهل الله عزوجل الذین بهم تمت النعمة و اجتمعت الفرقة و ائتلفت الکلمة»شما اهل بیت، اهل الله هستید که به برکت شما، نعمت کامل گشته و پراکندگی بر طرف شده و اتحاد کلمه پدید آمده است(الکافی، ج 1، ص 446).

    پس معلوم گردید که بر اساس کلام پیامبر اسلام(ص) که مورد اتفاق همه امت اسلامی است، در کنار عوامل فوق،اهل بیت نیزمحور وحدت امت اسلامی است. حال بر اساس چنین نگاهی، بعد از رحلت پیامبر اسلام تنها کسانی که شایستگی هدایت امت اسلامی را داشتند، ائمه معصومین بودند که با علم بی پایان خود که برگرفته از علم الهی بود توانایی پاسخگویی به همه مشکلات و هدایت امت اسلامی را داشتند. حال در ادامه به این موضوع می پردازیم که امیرالمومنین(ع) با اتفاقات پیش آمده بعد از رحلت نبی مکرم اسلام(ص) چه رویکردی نسبت به وحدت جامعه اسلامی در پیش گرفتند؟

    امیرالمومنین(ع) و وحدت مسلمانان

    حضرت على (ع) پس از رحلت پيامبر (ص) با وجود اين كه خلافت و امامت را حق مسلم خويش مى دانست «ما زلت مظلوماً منذ قبض اللّه نبيّه(صلى الله عليه وآله وسلم)»( شرح نهج البلاغة ابن ابى الحديد ج 20 ص 283) ولى همين كه احساس نمود كه زمينه براى احقاق حق خويش فراهم نيست و قيام او جز تفرقه ميان امت اسلامى حاصل ديگرى ندارد: «وأيم اللّه لولا مخافة الفرقة بين المسلمين ... لكنّا على غير ما كنّا لهم عليه»(همان،ج 1 ص 307 )اگر ترس تفرقه ميان مردم نبود با هيئت حاكمه غير طور ديگر برخورد مى كردم.روى همين جهت  وقتى با دشوارترين ظلم ها مواجه گرديد، سخت ترين مصيبت ها را تحمل نمود: «صبرت وفي العين قذى وفي الحلق شجى أرى تراثي نهباً» (خطبه 3) صبر پيشه كردم در حالى كه خار در چشم و استخوان در گلويم بود و مى نگريستم كه چگونه حق و ميراث مرا به غارت مى برند ولى حاضر نشد وحدت و انسجام جامعه اسلامى پاشيده شود.

    ایشان می ‏‌فرمودند: «إِنِّی أَدْعُوكُمْ إِلَى كِتَابِ اللَّهِ وَ سُنَّةِ نَبِیِّهِ(صلی الله علیه و آله) وَ حَقْنِ دِمَاءِ هَذِهِ الْأُمَّةِ فَإِنْ قَبِلْتُمْ أَصَبْتُمْ رُشْدَكُمْ وَ اهْتَدَیْتُمْ لِحَظِّكُمْ وَ إِنْ أَبَیْتُمْ إِلَّا الْفُرْقَةَ وَ شَقَّ عَصَا هَذِهِ الْأُمَّةِ فَلَمْ تَزْدَادُوا مِنَ اللَّهِ إِلَّا بُعْداً وَ لَنْ یَزْدَادَ الرَّبُّ عَلَیْكُمْ إِلَّا سَخَطاً». [خطبه 50]

    من شما را به کتاب خدا و سنّت پیامبرش(صلی الله علیه و آله) و جلوگیری از ریختن خون این امت فرا می‌ خوانم. اگر پذیرفتید، راه رستگاری خود را یافته و به نصیب (اخروی) خویش رهنمون شده ‏‌اید و اگر سر باز زدید و جز پراکندگی میان این امت را نخواستید در آن صورت هرگز بر دوری خود از خدا نیفزودید و خداوند نیز هرگز جز بر خشم خود نسبت به شما نخواهد افزود.

    ایشان، هیچ دلیلی را برای خدشه ‌‏دار کردن و زوال وحدت و همدلی مسلمین موجّه ندانسته و فرمودند: «... وَ إِلَهُهُمْ وَاحِدٌ وَ نَبِیُّهُمْ وَاحِدٌ وَ كِتَابُهُمْ وَاحِدٌ-أَ فَأَمَرَهُمُ اللَّهُ [تَعَالَى‏] سُبْحَانَهُ بِالاخْتِلَافِ فَأَطَاعُوهُ أَمْ نَهَاهُمْ عَنْهُ فَعَصَوْهُ‏ أَمْ أَنْزَلَ اللَّهُ سُبْحَانَهُ دِیناً نَاقِصاً فَاسْتَعَانَ بِهِمْ عَلَى إِتْمَامِهِ أَمْ كَانُوا شُرَكَاءَ لَهُ فَلَهُمْ أَنْ یَقُولُوا وَ عَلَیْهِ أَنْ یَرْضَى أَمْ أَنْزَلَ اللَّهُ سُبْحَانَهُ دِیناً تَامّاً فَقَصَّرَ الرَّسُولُ(صلی الله علیه و آله) عَنْ تَبْلِیغِهِ وَ أَدَائِهِ وَ اللَّهُ سُبْحَانَهُ یَقُولُ: ]ما فَرَّطْنا فِی الْكِتابِ مِنْ شَیْ‏ءٍ[وَ فِیهِ [تِبْیَانُ كُلِ‏] تِبْیَانٌ لِكُلِّ شَیْ‏ء»[خطبه 18] [چرا با هم اختلاف کنند؟ در صورتی که] خدایشان یکی، پیغمبرشان یکی و کتابشان یکی است. آیا خدای سبحان، آنان را به اختلاف امر فرموده که اطاعت کردند؟ یا آنها را از اختلاف پرهیز داد و معصیت خدا نمودند؟ آیا خدا دین ناقصی فرستاده و در تکمیل آن از آنها استمداد کرده است؟ آیا آنها شرکای خدایند که هرچه می‏‌ خواهند در احکام دین بگویند و خدا رضایت دهد؟ آیا خدای سبحان دین کاملی فرستاد، پس پیامبر(صلی الله علیه و آله) در ابلاغ آن کوتاهی ورزیدند؟ در حالی که خدای سبحان می ‏‌فرماید: «ما در قرآن چیزی را فروگذار نکردیم.» و در قرآن بیان هر چیزی است و بعضِ قرآن گواه بعض دیگر است و اختلافی در آن نیست.»

    مرجعت علمی امام علی(ع) و وحدت مسلمانان

    در کنار سیره وحدت علی(ع)  با نگاهی به تاریخ مشاهده خواهیم کرد که شخصیت و مقام علمی امیرالمومنین علی(ع) شخصیتی محبوب بین تمام مذاهب اسلامی بوده و آن حضرت از طرف همه مذاهب مورد قبول و پسند قرار گرفته و حتی بسیاری از فرق مثل اباضیه که منسوب به خوارج هستند، شخصیت ایشان را بالاتر از همگان می‌پنداشتند. بنابر یک گزارش تاریخی، فرزند احمد حنبل نقل می‌کند: روزی در منزل امام احمد (امام حنابله) نشسته بودیم و بحثی در رابطه با خلافت علی(ع) داشتیم که آیا مناسب بود او خلیفه مسلمانان شود یا خیر. امام احمد که این سخنان ما را شنیده بود با ناراحتی و آشفته وارد جلسه شد و گفت: چه اتفاقی برایتان افتاده که درباره خلافت علی(ع) بحث می‌کنید، به خدا قسم خلافت زینت علی نبود بلکه علی(ع) زینت خلافت بود.

    اگر به دوران خلفاي نخست بنگریم، خواهیم دید که مرجعیت علمی آن حضرت در همان زمان امری مسلم و یقینی بوده و معنایی مرجعیت علمی اهل بیت(ع) برای ما روشن‌تر خواهد شد. زيرا دو خليفه نخست در بسياري از مسائل و احكام شرعي به امام علي(ع) مراجعه مي‌كردند و خلیفه اول ابوبكر مي‌گفت: اي مسلمانان، اين علي[ع] وارث علم پيامبر[ص] است هر كه در راستي او شك كند منافق است. همچنین نقل شده است كه عمر بن خطاب خلیفه دوم دائماً به امام علی(ع) مراجعه مي‌كرد و مي‌گفت: پناه مي‌برم به خدا از اينكه در قومي باشم كه اباالحسن در آن نباشد و یا در یکی از این سخنانش می‌گوید: خداوند مرا با مشكلي كه ابوالحسن حلال آن نباشد، تنها نگذارد. جمله معروف دیگر خلیفه دوم که گفته شده در بیش از 70 موضع به آن اقرار کرده این است که اگر علي(ع) نبود، عمر هلاك مي‌شد.

     بنابر گزارش‌های فراوان خليفة دوم معمولاً نظر حضرت علي(ع) را بر نظر ساير صحابه مقدم مي‌کرد، به طوري كه امر كرده بود، با حضور علي(ع) در مسجد كسي حق فتوا ندارد و نيز در جلسات شورا نظر نهايي را از آن حضرت مي‌خواست. پس در رفتار و گفتار آنان نوعي از عشق و ارادت به شخصيت و جایگاه علمی امام علي(ع) مشاهده مي‌كنيم. 

    همچنين عايشه یکی از همسران پیامبر(ص) با اینکه در مقابل حضرت علی(ع) به نزاع و جنگ برخاست، اما در بسياري از موارد، سخناني در خصوص مراجعه به حضرت علي(ع) به عنوان مرجع علمی همه مسلمانان دارد و در این باره می‌گوید: به نزد ابا الحسن برويد كه او داناتر از من است. 

    ابن قيم از عالمان بزرگ اهل سنت معتقتد است: اصحاب كبار از علي(ع) به عنوان متخصص قرآن (اهل الذكر) استفاده كرده‌اند و همواره مشكلات خود را از آن حضرت مي‌پرسيدند. يا ابن ابي‌الحديد معتزلی ضمن اعتراف به مقام علمی و فضائل حضرت علی(ع) به تبيين سخنان ایشان پرداخته و شرح مفصلي بر سخنان آن حضرت نوشته است.

    علم و دانش حضرت علی(ع) به قدری برای همگان شناخته شده بود که مرجعیت علمی ایشان نه تنها برای خلفا و صحابه معتبر بود، بلکه فقهاي شام و عراق نیز در هر مسئله‌اي دچار اشكال مي‌شدند، به آن حضرت رجوع مي‌كردند. به همین خاطر عالمان اهل سنت در دوره‌های بعدی به علوم امام علي(ع) استناد مي‌كردند. چنانکه فخر رازي پس از پذیریش قول آن حضرت در جهر به بسم الله می‌گوید: كسي كه در دينش به علي ابن ابيطالب(ع) اقتدا كند، هدايت يافته است و در جاي ديگر از تفسیرش می‌نویسد: ما در هر چيز شك كنيم در اين امر شك نخواهيم كرد كه هر گاه ميان قول انس و ابن فضل و علي بن ابيطالب(ع)، تعارض شود عمل به قول علي(ع) اولي است زيرا او به رسول خدا(ص) نزديك‌تر است.

    بنابراین برتری حضرت علی(ع) مورد اجماع تمام مسلمین است و مقبولیت آن حضرت در مرجعیت علمی میان تمام امت اسلامی پذیرفته شده بود و این نکته بسیار مهمی است.


    نام :
    وبسايت :
    ايميل :
    نظر :
    نظر خصوصي باشه
    آقا سیدحسین صدرالموسوی

     

    سیدعلاء الدین صدرالموسوی (ره)

    دفتر مقام معظم رهبری

    آپلود عکس

    سایت ریاست جمهوری

    آپلود عکس

    اینترنت جنت مکان